Wednesday, June 1, 2016

Nasihat untuk manusia

Jadi orang ni,
Pandai2 lah rajinkan diri terutama dengan keluarga sendiri.
Ringan2kanlah tulang tolong buat kerja rumah.
Tak kira kau lelaki atau perempuan.

Aku tengok banyak sangat kes masjid yg diimpikan sampai syurga terhenti di tengah jalan.
Hanya disebabkan tak sehaluan.
Sebab tak ada komunikasi.
Sebab tak ada sifat tanggungjawab.
Sebab tak ada sifat kasih dan sayang terhadap keluarga sendiri.

Kalau kau lelaki, tapi bangun pukul10, mak suruh tolong pun kena jerit2, baik kau xyah kawin. Belum masanya sebab kau xreti bertanggungjawab.

Kalau kau perempuan, tengok rumah sepah2 dengan sampah pun kau biarkan pastu bising2 padahal penyapu pun kau xpenah pegang, baik kau diam. Buat kerja baru kau bising.

Kalau kau, nak minta tolong ape pun payah, pastu bising2 orang xbuat tu xbuat ni, baik kau duduk jela sendiri.

Letih aku tengok manusia camni.

No comments:

Labels

Adam (7) Alaf21 (2) Award (10) Beble (43) Ben Ashaari (6) Blog (20) blurr (11) Bola (1) borang (2) Buffered Earning (2) Cikgu (9) Cinta (13) Class (6) Comel (5) Contest (36) Dakwah (15) Entertainment (8) Exercises (7) Fakta (27) Famili (15) Follower (4) Food (1) Form1 (8) Form2 (11) Form3 (11) Form5 (2) Formulae (15) Friends (12) Funny (14) Gempak (6) Giveaway (44) Guru (7) Hawa (12) Hlovate (3) Iklan (10) induksi (2) interview (2) Jemari Seni (2) Jiwa Kacau (33) Jurulatih Utama (3) Kereta (5) Kiwi (37) Komik (2) Kucing (8) Link (2) Lyrics (2) Mathematics (22) Motivasi (17) Movie (1) Notes (20) Novel (4) Nuffnang (7) Panas (9) Past Year Questions (5) PBS (10) Petua (2) PT3 (4) Puisi Kreatif (13) RAM (1) rpt (9) Segmen (16) Sekolah (35) Senarai semak (5) senarai semak pbs (5) SPM (4) spp (1) Story (24) Student (25) Surat (5) Tagged (15) Tazkirah (30) Tips (40) Tutorial (10) Wordless Wednesday (4)