Tuesday, November 30, 2010

Manusia oh Manusia

Kalau dah manusia tu memang macam2 lah ragamnya. Ada yang baik, ada yang jahat dan ada pulak yang tengah2 [ada ke? herm..hipokrit la tu kot!hehe].


Apa yang aku nak cerita ni sebenarnya dah lama berlaku, sekitar pertengahan tahun 2010 gak la. Masa tu aku dalam perjalanan ke KL daripada kuala kangsar, naik bas. Sampai kat satu station bus ni dalam negeri perka kalau tak silap, bas aku naik pon berhenti rehat sekejap. Mane la tau ade yang nak gi toilet ke, gi cari makan ke. Aku tengah tido time tu. So aku malas nak ambik tau hal sekeliling.


Tiba2 ada orang kejutkan aku sambil tunjukkan sekeping kad bertulis ayat2 Al-Quran. Haish..sape pulak yang kacau tido aku ni kan. Rupa-rupanya sorang budak perempuan BERTUDUNG tapi berpakaian ala-ala pengemis gitu. Aku pun ambik jela. Tapi dia mintak duit. Ceh!! ingatkan free!!. Kalau tau aku tak hingin ambik. Kat rumah aku pun ade. Ni dah kes paksa ni! Tapi aku hulur je ah singgit. Dah ambik tak kan nak pulang balik. Tu yang aku piker masa memula mabik tu. Kira ok ar tu singgit.sebab dia bagi pon sekeping je. Biasa je kad tu. Aku rasa korang mesti pernah jumpa punya kad tu. So I know la memang tak mahal. Tapi yang membengangkan aku ialah budak pompuan ni mintak lagi duit dengan gaya pengemis!! CISSS!! Memang aku berasap betol ah time tu. Aku pun hape lagi, aku pulangkan je balik kad tu n halau dia daripada situ. Duit singgit tu aku tak mintak balik pun. Korang tak rasa ke betapa kurang ajarnya orang menggunakan nama agama islam untuk memaksa orang lain supaya diri sendiri mendapat untung. GERAMMMM tau!! Kalau ye pun nak cari rezeki, cari yang halal. Supaya hidup diberkati ALLAH. Dah orang tak nak buat ape paksa2 plak??!


Oh, aku pernah terbaca kat satu blog ni. Penulis tu kata dia pon pernah gak ar terserempak ngan pengemis. Tapi budak2. Alahai..kecik2 dah disuruh kerja. Mengemis pulak tu. Tak kesian ke kat budak tu. Yang emaknya buat ape? Ayahnya? Haish..Entah la..ape nak jadi la dengan Negara kita. Makin lama makin banyak pengemis berkeliaran. Kadang2 takut pun ade mana la tau tiba2 diorang bertindak ganas.


Lagi kes yang biasa kita dengar. Kalau makan kat restoran2 especially kat kawasan Bandar, korang akan diapproach oleh beberapa orang pengemis yang nak mintak sedekah. Kepada golongan pengemis: kalau yang bukan islam tu, lantak la diorang. Tapi bagi orang yang beragama islam, tak kan hanya pada nama? Tak malu ke buat keje tu… Ape?? Tak malu?? Korang carik rezeki halal?? Helloo….ade islam suruh jadi pengemis?? Kan ALLAH dah pesan dengan ayatNya, ALLAH tak kan mengubah nasib seseorang kecuali individu tu sendiri yang mengubahnya. So, usaha la sikit… Gi la buat keje yang korang mampu. Basuh pinggan ke, sapu lantai ke, potong rumput ke, meracun rumput ke, cleaner ke, cabut rumput ke, cuci kereta ke, cuci toilet ke, asalkan halal. Hah, ni yang paling2 senang kot tapi masalahnya ramai yang malasss…Mustahil tak mampu buat apa2 melainkan korang ni lumpuh seluruh badan. Aku paham memang susah nak cari keje. Tapi tak mustahil kan? Kalau orang lain boleh, kenapa korang tak boleh? Korang ingat korang je ke yang hidup kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Ada orang lain yang lebih teruk daripada korang tapi diorang tetap usaha nak hidup tanpa perlu menjadi seorang pengemis. Ah..tolong la jangan sampai kita termasuk dalam golongan yang satu ni..


p/s: Ah..mungkin aku terlalu berkasar dalam hal ni. Tapi setiap kali terpikir perkara yang pernah terjadi kat aku, mesti aku rasa marah, benci dengan golongan tu. Ya ALLAH, maafkanlah aku. Jauhkanlah aku daripada perasaan ini. Amin..

------------ ---------------- ------------- ---------------------- ----------------

Ada cadangan?
Sebarang pendapat?
Sila kemukakan kepada saya di eastrobo@gmail.com

7 comments:

+d.O.Y.A.h+ said...

ermm. masa tgh makan ada juga yang dtg. budak2 kecik lah. dia punya ayat tu macam hafal. straight je nada dia. adakah ni salah satunya? uhmm. kdg2 kesian tgk. ada jugak yg tunggu kat stesen myk dari pagi smpai malam :( budak2 lagi. kesian.

zOuL_iMMe said...

kesian tu kesian. Tapi kalau tengok deme tu boleh jalan jauh nak mengemis, tak kan nak buat kerja sikit tak boleh ye tak..kalau mengemis dekat rumah, suruh deme cuci kete ke dulu, pastu baru bagi upah..haha

kiwi said...

+d.O.Y.A.h+: tu la..kesian kan..nk bg slh, xbg slh..susah2 belanje je dorg mkn kt situ, boleh ke :p

zOuL_iMMe: wow, ok gak idea tu..at least dapat gak tolong diorang, takde la diorang dapat duit sesaje kan..

❤ Cik Ain ❤ said...

ain pon sllu jgk kene kalo gi kedai2 mkn ke ape.... tpi ain mmg uat2 xnmpk je sbb mmg taw derang ni sbnrnye bwh sindiket. nak2 yg bwk budak2 la apela.

ade skli tu, mak kwn ain kan.. die kate. kalo duit makcik xnk bgi tapi makcik bole belikan mknn utk kamu. patu die jawap ape taw.... tak boleh, nnt ade org marah.

see.... tapi xsemue kot bwh sindiket. erm.. xtawla

kiwi said...

memang betol ain, xsemua sindiket. tapi kalau dh kata macam tu, sah2 la sidiket..kan3?

anip said...

klo time sy blk mysia ritu,ade je jmpe bdk2 camni...
abah ckp diorg ni bwh sindiket.kalau ckp sindiket,msti bdk2 yg kene colek kan.entahlah....
tapi kesian sngt kat diorg.kesian kan..
let's assume that anything that u gave to the unfortunate childs that begging for your money was as 'sedekah' and your intention to help the unfortunate child.just think that we help the child and not giving our money away to the syndicate.

[al baqarah 261-265]
*muhasabah utk diri sndiri yg sntiasa lalai dan lupa-

kiwi said...

panjangnya..betul tu, kesian tu kesian jugak..tapi ikhlas tu kurang bila pk akan sampai pada org lain..haih..sini2 pn ade ke kes cmni..

Labels

Adam (7) Alaf21 (2) Award (10) Beble (43) Ben Ashaari (6) Blog (20) blurr (11) Bola (1) borang (2) Buffered Earning (2) Cikgu (9) Cinta (13) Class (6) Comel (5) Contest (36) Dakwah (15) Entertainment (8) Exercises (7) Fakta (27) Famili (15) Follower (4) Food (1) Form1 (8) Form2 (11) Form3 (11) Form5 (2) Formulae (15) Friends (12) Funny (14) Gempak (6) Giveaway (44) Guru (7) Hawa (12) Hlovate (3) Iklan (10) induksi (2) interview (2) Jemari Seni (2) Jiwa Kacau (33) Jurulatih Utama (3) Kereta (5) Kiwi (37) Komik (2) Kucing (8) Link (2) Lyrics (2) Mathematics (22) Motivasi (17) Movie (1) Notes (20) Novel (4) Nuffnang (7) Panas (9) Past Year Questions (5) PBS (10) Petua (2) PT3 (4) Puisi Kreatif (13) RAM (1) rpt (9) Segmen (16) Sekolah (35) Senarai semak (5) senarai semak pbs (5) SPM (4) spp (1) Story (24) Student (25) Surat (5) Tagged (15) Tazkirah (30) Tips (40) Tutorial (10) Wordless Wednesday (4)