Friday, September 9, 2011

pembiayaan ujrah: baik atau tidak?


Baru dapat tawaran pembiayaan ujrah, surat bertarikh 9/8/2011. Baru baca sekali imbas. Kena hantar surat tu dalam tempoh 90 hari. Tapi ada yang kata bulan ni last. Entah mana yang betul. Kiwi tengah konpius ni nak ambik ke tak. Tak tau pembiayaan ujrah ni baik ke tidak. Melalui apa yang kiwi baca, peminjam PTPTN perlu bayar hampir RM180 setiap bulan melalui potongan gaji selama 15 tahun (mengikut jumpah pinjaman) dimana RM4200 adalah upah pengurusan pembiayaan. Hei! Banyaknye upah, dulu kiwi pinjam pun satu sem RM3500 je tau!

Lepas kiwi kira2, dalam umur 40 tahun nanti baru habis bayar hutang. Huuuuuuuuu~ Lewatnya! Belum tentu umur sepanjang tu. Kalau tak sempat bayar, takkan nak suruh penjamin a.k.a my parents bayar kot?? HEeeeee~ Pening la! Any suggestion please!

1 comment:

sue perbs.. said...

tu la kan.. bnyk nye lah nk kena bayar balik PTPTN ni

Labels

Adam (7) Alaf21 (2) Award (10) Beble (43) Ben Ashaari (6) Blog (20) blurr (11) Bola (1) borang (2) Buffered Earning (2) Cikgu (9) Cinta (13) Class (6) Comel (5) Contest (36) Dakwah (15) Entertainment (8) Exercises (7) Fakta (27) Famili (15) Follower (4) Food (1) Form1 (8) Form2 (11) Form3 (11) Form5 (2) Formulae (15) Friends (12) Funny (14) Gempak (6) Giveaway (44) Guru (7) Hawa (12) Hlovate (3) Iklan (10) induksi (2) interview (2) Jemari Seni (2) Jiwa Kacau (33) Jurulatih Utama (3) Kereta (5) Kiwi (37) Komik (2) Kucing (8) Link (2) Lyrics (2) Mathematics (22) Motivasi (17) Movie (1) Notes (20) Novel (4) Nuffnang (7) Panas (9) Past Year Questions (5) PBS (10) Petua (2) PT3 (4) Puisi Kreatif (13) RAM (1) rpt (9) Segmen (16) Sekolah (35) Senarai semak (5) senarai semak pbs (5) SPM (4) spp (1) Story (24) Student (25) Surat (5) Tagged (15) Tazkirah (30) Tips (40) Tutorial (10) Wordless Wednesday (4)