Thursday, September 30, 2010

Kisah Satu hari di Hari Raya

Assalamualaikum.. Ha..bertemu lagi kito lopeh rayo iaitu syawal yg ke 21.. Slmt hari raye semua.. =) Ha..ckp pasal hari raya, sampai hari ni pon ade lai org buat rumah terbuka.. Nak dijadikan cerita, syawal ke-19 aku ikut mak aku gi rumah terbuka kat rumah cikgu....[xtau nme ape]..walopon aku tengah sakit tekak tapi aku pi jugak sebab teringin sgt nak mkn ala2 hari raya lagi [best la suasana raya..kan..kan..^^]. Punye la excited nak gi..sampai kat rumah xmkn tghari....

Kami sampai agak awal..halaman rumah dia yg luas tapi telah pon dipenuhi dgn bahan binaan yg macam2 pon ada milik abg beliau menyebabkan halaman rumah tersebut lebih kecil daripada biasa..

Dah masuk tu ape lg..pas salam dgn beberapa tetamu, xsempat panas tempat duduk pon ktorg dah serbu meja makanan..ade soto n pecal..tp sorii..aku xmakan pecal..so aku ambik jela soto uu..buh sup, tambah ayam sket, letak kacang goreng sebagai penyedap rase, n lastly tambah kicap..fuh bau..marvellous lah! Haha..aku pon duduk dgn ayu, bace bismillah n ngap!! Sudu pertama masuk mulut.. aku cuba tahan..tahan..tahan..arghh!! xtahan lg..Uhukk!! uhukk!! Aku tersedak!! Bukan sikit2 tau..pedih sgt..sampai keluar air mata..apetah lagi aku memang tengah sakit tekak..mak aih..peritnye Tuhan je tau.. mase tu dah xigt ape dah..yg aku cari air je..tapi xde!! Auhh..batuk, batuk dan batuk lagi..n itu kali kedua aku tersedak hari yg sama..aku ulang sekali lagi..BUKAN TERSEDAK SIKIT2..memang gile la..sampai semua org dlm rumah tu tgk aku..maunye idak..lebih 10 minit aku batuk xberenti..tapi diorg tgkk je,..hee..dah nampak org tersedak hulur la air..ni x..tgk je..geram jugak aku..last2 aku pon keluar batuk kat lua..xpayah cover2 dah..aku pon batuk sepuas hati aku..sampai 2x nak muntah..euhh..cmne la aku boleh jadi camni an.. Disebabkan kes ni, aku keluar rumah terbuka ni dgn perut isi air je.. Sadissss……..

Ingat lagi.. kejadian yg lebih kurang sama pernah berlaku kat aku tahun 2006..Mase study kat matrik Penang..dalam kuliah plak tu..kebetulan time tu aku memang demam..tapi sebab dah telan panadol n nescaffe so aku pi gak kelas..tapi dlm clz tu ttbe aku sakit tekak yg amat sgt..aku tahan punya tahan last2 air mata yg kua..macam nak muntah pon ade..last2 aku xthn lg.tgh2 clz tug k aku lari keluar..semua member2 tercengang2 je tgk aku keluar ngs2..ade gk aku dgr suare2 nakal ckp “ Ha cop, ko buat ape kat dia?”.. hemm..bese la tu, budak fizik plak tu..huhu..oh, sambung cerita..lepas aku keluar aku tros pi toilet..batuk kat situ, dlm clz rase nak muntah sgt..dah kat toilet muntah air liur je.. >.< ape la..buat malu aku je.. huu..disebabkan kejadian ni jugak aku secara xsengaja telah terkasar bahasa dgn salah seorang budak praktikum..so smpi skrg ktorg dah xleh cam dulu..marah kot dia..kes nya dia msg aku guna no org lain..aku dah biasa kasar dgn org tu, so aku selamber badak je la..ttbe dia mara..duh..kesal pon ade.. =_= semoga dia dah maapkan aku..

Kejadian kedua plak time raya tadi [Eh, nape dekat2 kejadian ke-3 & ke-4 ni??] raya ke4..mase tu baraan dgn budak2 clz dari zaman sekolah dulu.alme gilerr xjumpa diorg..huhu..excited sgt dpt jpe dorg..adela dlm 13 org yg join..mase kat rumah last mee dia agak pedas la..aku baru mkn beberapa suap dah tersedak..same mcm kes kat atas..sampai nanges..[padahal bkn ngs]..segan sgt sebab dpn org kn, so aku bg isyrt kt mmbr aku nak pi toilet, mmbr aku tlg ckp kt tuan rumah..fuh..seksa tau kalau kena camni.. Hanya yang pernah kena tau camne rasenya..huuu..

Hem..byk jugak kesnye ye..huhu..ha… Mengikut kiraan aku jugak sejak lepas drpd puasa aku belum pernah sihat walafiat slm sehari penuh. Tak tau la kalau2 aku ader terlupa kn, tapi tu la.. Org kate perut punca penyakit.. Eh, ke byk mkn punca penyakit?? Haha lupa suda.. Muda2 dah lupa ye? Bahaya ni..kena chec dokter ni.. :D

Tak kira lah byk mana pon penyakit tu, yg penting kita muhasabah diri.. mungkin kita ade buat perkara2 yg xpatut ke..mane lah tau kan..Sakit sebenarnya sebahagian daripada ujian untuk menguji iman kita.. Jadi, kalau dpt sakit tu jgn lah asyik mengeluh je..sebaliknya perlu terima dgn hati yg ikhlas.. Berdoalah kepadaNya kerana sesungguhnya Dialah yg menyembuhkan kita.. Perlu juga ditambah sedikit usaha dgn cara memakan ubat yg bersesuaian… Ha, ni dah ckp camni jgn pulak lepas ni main beli je ubat kat farmasi tu. Perlu dapatkan nasihat doctor juga tau!  semoga sakit tu dpt mengurangkan dosa2 kecil..insyaallah.Amin…

p/s:: kalau ade terlihat org tersedak jgn la tengok je..tengok xmembantu..at least hulur la air kosong ke..tepuk belakang ke..kan ke ade pekdahnye..pastikan anda buat, jgn malu2 nak membantu ok!

No comments:

Labels

Adam (7) Alaf21 (2) Award (10) Beble (43) Ben Ashaari (6) Blog (20) blurr (13) Bola (1) borang (2) Buffered Earning (2) Cikgu (16) Cinta (13) Class (11) Comel (5) Contest (37) Dakwah (15) Entertainment (9) Exercises (23) Fakta (28) Famili (15) Follower (4) Food (1) Form1 (8) Form2 (11) Form3 (11) Form5 (18) Formulae (23) Friends (13) Funny (15) Gempak (6) Giveaway (44) Guru (11) Hawa (12) Hlovate (3) Iklan (10) induksi (2) interview (2) Jemari Seni (2) Jiwa Kacau (37) Jurulatih Utama (3) Kereta (5) Kertas 1 (4) Kiwi (38) Koleksi Soalan SPM Matematik (12) Koleksi Soalan Ulangan SPM (11) Komik (2) Kucing (8) Latihan (8) Link (4) Lyrics (3) Matematik (4) Mathematics (38) Motivasi (21) Movie (1) Notes (27) Novel (4) Nuffnang (7) Panas (12) Past Year Questions (19) PBS (10) Petua (2) PT3 (4) Puisi Kreatif (13) RAM (1) rpt (9) Segmen (16) Sekolah (44) Senarai semak (5) senarai semak pbs (6) SPM (19) SPM Math Form 5 (12) SPMU (11) spp (1) Story (26) Student (34) Surat (5) Tagged (18) Tazkirah (30) Tips (51) Tutorial (19) Wordless Wednesday (4)